حقوقدانان جوان

این پرنده مردنی نیست

حقوقدانان جوان

این پرنده مردنی نیست

بزرگترین مشکلات رشته حقوق از دیدگاه دکتر کاتوزیان

 دادگستری افرادی را به سمت قضاوت استخدام می کند که حقوق نخوانده اند. این مراکز ترجیح می دهند از دانشکده های حقوق فردی را استخدام نکنند. این موارد، باعث تخفیف و تحقیر علم حقوق می شود.این در حالی است که در سالیان اخیر مسائل حقوقی مورد بحث در دنیا است. در صورتی که با جهان خارج ارتباط نداشته باشیم و مسائل حقوقی کشور را آن طور که باید مطرح نکنیم، شیرازه کشور را نشناخته ایم.

در آمریکا افرادی که می خواهند در دانشکده حقوق تحصیل کند، باید قبل از آن در یک دانشکده دیگر، آموزش دیده باشند. در کشورهای دیگر به هیچ وجه به کسی که لیسانس حقوق را ندارد اجازه شرکت در فوق لیسانس این رشته را نمی دهند.مجریان قانون، قضات و استادان حقوق باید به عنوان موجوداتی متفکر در نظام حقوقی نقش داشته باشند وتمام تلاش ما در سال ها اخیر این بوده که این نقش را در برابر نقش قانونگذار بزرگ کنیم. باید در حقوق اجتهاد را جانشین اطاعت کرد.

در صورتی که تنها از گوشه ای از دانش حقوق آگاهی نداشته باشی با مشکلات زیادی مواجه خواهی شد. حقوق یک سلسله تعلمیات عمومی نیست که فرد بتواند در خارج از دانشگاه آن را کسب کند.

استادان و دانشجویان ما اعتقاد دارند که فقط باید راه حل را از قانون کشف کرد. این راه مناسبی است، اما کافی نیست. مجریان قانون، قضات و استادان حقوق باید به عنوان موجوداتی متفکر در نظام حقوقی نقش داشته باشند وتمام تلاش ما در سال ها اخیر این بوده که این نقش را در برابر نقش قانونگذار بزرگ کنیم. باید در حقوق اجتهاد را جانشین اطاعت کرد. باید تلاش مضاعف کنیم تا عقب ماندگی ها جبران شود. برخی رساله های دکتری در رشته حقوق، از کتب برخی استادان سابق این رشته بهتر است. در صورتی که این تحقیقات به بازار بیاید و تشویق شود منبعی برای دانش حقوق محسوب می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد