" صلیب سرخ " نام سازمانی بین المللی است که درنتیجه ی مساعی فردی به نام " ژان هانری دونان "DunantJean Henry )1910-1828) وبه منظور تخفیف آلام انسانی ، و حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی ، بر طبق موافقتنامه ی ژنو درسال 1864 تشکیل شد .
ادامه مطلب ...به خدا گفتم : بیا جهان را قسمت کنیم, آسمون واسه من ابراش مال تو, دریا مال من موجش مال تو, ماه مال من خورشید مال تو...!
خدا خندید وگفت : تو انسان باش ، همه دنیا مال تو...
پیدایش
روانشناسی اجتماعی از آغاز سده بیستم در جوامع غربی به منظور حل برخی
مشکلاتی بود که این جوامع در عمل با آن رویارو بودهاند. بسیاری از این
مشکلات نوین بوده و ناشی از دگرگونیهای اجتماعی شدید، مانند صنعتی شدن،
رشد شهرنشینی، حرکت گسترده جمعیت از روستاها به مناطق شهری و تضعیف
کارکردهای کلیسا، خانواده و دیگر نهادهای سنتی است.
پژوهشهای
روانشناسی اجتماعی بر این مساله متمرکز شده است که چگونه مردم میتوانند
با این تغییرات اجتماعی بهتر سازگار شوند و فشارهای روانی و اجتماعی
زندگیشان را که در محیطهای شهری نوین و سازمانهای کار به وجود آمده است ،
تحمل کنند
محمدمهدی رحیمی.................دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی
فرشته بیدخام................................دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه شهید بهشتی
در این مقاله به بیان نظریات مطروحه در روانشناسی و جرمشناسی در مورد رابطه فیزیک افراد با ارتکاب جرم احتمالی از سوی آنها می پردازیم.
ادامه مطلب ...
دیات
1-تعریف دیه:
ماده 15 قاندون مجازات اسلامی دیه را به شرح زیر تعریف کرده است: دیه مالی است که از طرف شارع برای جنایت تعین شده است. این مال در اثر ارتکاب جنایت بر نفس یا عضو به مجنی علیه یا ولی یا اولیا دم حین الفوت او داده می شود.
2-آیا دیه مجازات است یا خیر؟
در این خصوص علما و فقهای حقوق نظرات متفاوتی دارند اما آنچه که مسلم است قانونگذار ما در تنظیم قانون مجازات حاضر که برگرفته از نظرات امام خمینی می باشد،دیه را به عنوان یک مجازات در نظر گرفته ودر ماده 12 قانون مجازات اسلامی چنین مقرر داشته است که: مجازات های مقرر در این قانون پنج قسم است: 1-حدود 2-قصاص 3-دیات 4-تعزیرات 5- مجازات های بازدارنده. در ماده 15 قانون مرقوم دیه را به شرح بند 1 تعریف نموده است.
اما با وصف فوق دیه دارای دو خصوصیت مهم می باشد:
ادامه مطلب ...
چند زنی یا تعدد زوجات در مقابل تک زنی قرار گرفته .چند زنی سابقه ا ی طولانی در میان ملت هایی چون مصر ، هند ، چین ، فارس قدیم و رومیان داشته است. در چنین جوامعی به کسی که میتوانست از چند زن تگهداری کند به چشم اعتبار نگاه میکردند.در ایران زمان ساسانیان اصل تعدد زوجات ،اساس تشکیل خانواده به شمار می رفت.
ادامه مطلب ...
دانه کوچک بود و کسی او را نمی دید. سال های سال گذشته بود و او هنوز همان دانه ی کوچک بود. دانه دلش می خواست به چشم بیاید اما نمی دانست چگونه. گاهی سوار باد می شد و از جلوی چشم ها می گذشت. گاهی خودش را روی زمینه ی روشن برگ ها می انداخت و گاهی فریاد می زد و می گفت: من هستم ، من این جا هستم. تماشایم کنید. اما هیچ کس جز پرنده هایی که قصد خوردنش را داشتند یا حشره هایی که به چشم آذوقه ی زمستان به او نگاه می کردند، کسی به او توجه نمی کرد. دانه خسته بود از این زندگی ، از این همه گم بودن و کوچکی خسته بود . یک روز رو به خدا کرد و گفت: نه، این رسمش نیست. من به چشم هیچکس نمی آیم. کاشکی کمی بزرگتر، کمی بزرگتر مرا می آفریدی. خدا گفت: اما عزیز کوچکم! تو بزرگی، بزرگتر از آن چه فکر می کنی. حیف که هیچ وقت به خودت فرصت بزرگ شدن ندادی. رشد ماجرایی است که تو از خودت دریغ کرده ای. راستی یادت باشد تا وقتی که می خواهی به چشم بیایی، دیده نمی شوی. خودت را از چشم ها پنهان کن تا دیده شوی. دانه ی کوچک معنی حرف های خدا را خوب نفهمید اما رفت زیر خاک و خودش را پنهان کرد. رفت تا به حرف های خدا بیشتر فکر کند. سالهای بعد دانه ی کوچک، سپیداری بلند و باشکوه بود که هیچکس نمی توانست ندیده اش بگیرد؛ سپیداری که به چشم همه می آمد.