حقوقدانان جوان

این پرنده مردنی نیست

حقوقدانان جوان

این پرنده مردنی نیست

صادق اردشیر لاریجانی یا صادق آملی لاریجانی

صادق اردشیر لاریجانی بیشتر شناخته شده با عنوان صادق لاریجانی یا صادق آملی لاریجانی متولد ۱۳۳۹ در شهر نجف عراق رییس قوه قضاییه ایران و از اعضای فقهای شورای نگهبان است. او یکی از پنج برادر لاریجانی است. او از ‏اعضای مجلس خبرگان رهبری در دوره سوم و چهار از استان مازندران بوده‌است.

گرفته شده از ویکی پدیا:
صادق اردشیر لاریجانی بیشتر شناخته شده با عنوان صادق لاریجانی یا صادق آملی لاریجانی متولد ۱۳۳۹ در شهر نجف عراق رییس قوه قضاییه ایران و از اعضای فقهای شورای نگهبان است. او یکی از پنج برادر لاریجانی است. او از ‏اعضای مجلس خبرگان رهبری در دوره سوم و چهار از استان مازندران بوده‌است.
تحصیلات:

لاریجانی متولد سال ۱۳۳۹ هجری شمسی در نجف عراق است. پدر وی، میرزا هاشم آملی است که از مجتهدین مشهور زمان خود بود. میرزا هاشم آملی در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی به دلیل وضعیتی که در آن رژیم برای روحانیون به وجود آمد به نجف اشرف مهاجرت کرد و تا حدود ۳۰ سال بعد در عراق ماند.

صادق لاریجانی همچون دیگر برادران و خواهرش علاوه بر اینکه از کودکی با مسایل دینی آشنا شد، علوم جدید را نیز فراگرفت. وی دوران دبستان را در سال ۱۳۴۵ آغاز کرد و دوره دبیرستان را در سال ۱۳۵۶ به پایان رساند و در همین سال وارد حوزه علمیه شد. او در دوره دبیرستان با علاقه بسیار به کتب ریاضی روی آورد و بسیاری از آنها را با مطالعه فرا گرفت. وی در سالهای تحصیل خود در اکثر مواقع حائز رتبه اول بود و هنگام وارد شدن به سال چهارم دبیرستان با فراهم آمدن بورس تحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف عازم تحصیل در یکی از کشورهای غربی بود که ناگهان زندگی‌اش دگرگون شد و با تاسی به راهنمایی پدر به دروس دینی رو آورد. این در حالی بود که برادران بزرگتر او محمد جواد و علی در مسیر علوم جدیده چون ریاضیات و فیزیک و فلسفه گام برداشتند

وی در سالهای تحصیل، از محضر استادان بسیاری بهره برد. از جمله رسائل و مکاسب را نزد اساتید برجسته‌ای همچون آقایان صلواتی، سیدکاظم حائری، سید مهدی نبوی و کرباسی فرا گرفت که عمده این درسها به شکل خصوصی بود.

لاریجانی با به پایان بردن دروس سطح به درس خارج پدر خود هاشم آملی و نیز حسین وحید خراسانی رفت و سالها از محضر آنان بهره برد. او در بخش علوم عقلی نیز در درس اسفار عبدالله جوادی آملی و حسن حسن‌زاده آملی حاضر شد.

در سال ۱۳۵۶ به حوزه علمیه قم وارد شد و بیشتر دروس مقدمات و سطح را در فرصتی اندک و در نزد استادان برجسته که گاه از نزدیکان وی نیز بودند، به پایان رسانید. او از سال ۱۳۶۸،پس از تدریس سطح، به تدریس خارج اصول و خارج فقه پرداخت و سپس به ‏عضویت هیات علمی دانشگاه قم در آمد و هم اکنون به طور منظم در دانشگاه تربیت مدرس قم در ‏سطح کارشناسی ارشد و دکترا، کلام جدید و فلسفه تطبیقی تدریس می‌کند.‏در درس خارج بزرگان قم، از جمله والد خود حاضر شد و سالها از محضر آنان بهره‌های بسیار برد. در این مدت از تحصیل علوم عقلی و تفسیر نیز بازنماند.

خانواده:

صادق لاریجانی در خانواده‌ای اصالتا مازندرانی بدنیا آمده، فرزند میرزا هاشم آملی است و داماد حسین وحید خراسانی است.[۲] برادران وی محمدجواد ‏لاریجانی (از تئوریسین‌های برجسته جناح محافظه‌کار، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی- دکترای فیزیک)، علی لاریجانی (رئیس فعلی مجلس هشتم-دکترای فلسفه ‏غرب)، باقر لاریجانی (رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران- فوق تخصص داخلی) و فاضل لاریجانی (وابسته فرهنگی ‏ایران در کانادا- دکترا در سیاستگذاری علمی) هستند که در سیاست و دولت پس از انقلاب ایران نقش‌های گسترده‌ای ایفا کرده‌اند.

ریاست قوه قضاییه:

آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران وی را در تاریخ شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ به سمت ریاست قوه قضاییه منصوب کرد. از اولین اقدامات او لغو حکم اعدام ۷ نفر در چند روز بعد از معارفه اش بود.

اظهارات وی در مورد حوادث بعد از انتخابات:

صادق لاریجانی در نخستین جلسه قوه قضاییه در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ تقلب در انتخابات دور دهم ریاست جمهوری را یک مسئله واهی و ساختگی دانسته و بیان داشته که عده‌ای از طرفین درگیر در جریان اعتراضات بعد از اعلام ادعای تقلب و بعد از آن در زندان شروع به تخلف از قوانین کرده و برای مردم و کشور مشکلاتی را فراهم آورده‌اند.[۳]

تالیفات:

صادق لاریجانی از سال ۱۳۶۲ کتاب‌های بسیاری را تالیف، تصحیح یا ترجمه کرده که برخی از آنها به شرح زیر است.


۱-فلسفه اخلاق در قرن حاضر، نوشته وارنک - ترجمه و تعلیقات مبسوط -۱۳۶۲

۲- انسان از آغاز تا انجام، نوشته علامه طباطبایی - ترجمه و تعلیقات- ۱۳۷۱

۳-سرمایه ایمان، نوشته ملاعبدالرزاق لاهیجی - تصحیح -۱۳۷۲

۴-معرفت دینی ، نقد نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت - در پاسخ به نظریات عبدالکریم سروش - ۱۳۷۰

۵- قبض و بسط در قبض و بسطی دیگر - اضافات و توضیحاتی بر کتاب قبل - ۱۳۷۲

۶- واجب مشروط - فقهی، سیاسی ۱۳۷۴

۷- فلسفه تحلیلی ، دلالت و ضرورت

۸- آموزگار جاوید - مجموعه مقالات در بزرگداشت مرحوم ایت الله العظمی میرزا هاشم آملی

۹-مکتوباتی در حسن و قبح عقلی و قاعده ملازمه

۱۰-دین و اخلاق - ترجمه

۱۱- فلسفه تحلیلی ، تئوری‌های معناداری

۱۲- فلسطفه تحلیلی، فعل گفتاری

۱۳-زبان دین

۱۴- براهین اثبات واجب ، برهان وجودی

۱۵- قلمرو دین

۱۶- مبانی کلامی - فلسفی حکومت دینی

۱۷- فلسفه اخلاق

۱۸-مجموعه مقالات در سه جلد

زندگی نامه آیت الله صادق لاریجانی از زبان خودش:

اینجانب صادق لاریجانی (آملی) در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی در نجف اشرف دیده به جهان گشودم. پدرم مرحوم آیت الله العظمی حاج میرزا هاشم آملی «قدس سره» از اعاظم فقهاء و مراجع نجف اشرف و قم بودهاند که شاگردان بسیاری در این دو شهر بزرگ علم و تقوا پرورانده اند.

مادرم صبیّه مرحوم آیت الله العظمی حاج سیّد محسن اشرفی «قدس سره» است که ایشان از بزرگان شهر اشرف (بهشهر) بود و در آن شهر سمت ریاست و مرجعیت داشت و از شاگردان مبرّز مرحوم آخوند خراسانی «قدس سره» محسوب میشد که به علت انزوا طلبی، نام چندانی از خود باقی نگذاشته است.

قریب یکسال و اندی داشتم که مرحوم والد از نجف اشرف به شهر قم نقل مکان نمودند و بساط تدریس در این شهر گشودند.

تحصیلات اولیه:
از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ در مراحل دبستان و دبیرستان به دروس جدید اشتغال داشته ام و بحمدالله در همه این سطوح، درسها را با موفقیّت تمام به پایان برده ام و کمتر اتفاق می افتاد که رتبه اوّل را حائز نباشم.

نیک به خاطر دارم که از سال اوّل دبیرستان مسیر تحقیقم از درسهای معمولی دبیرستان، بسیار فراتر رفت و کتابهای متعدّد دانشگاهی در رشته ریاضی را خود بدون کمک استاد فراگرفتم.

مثل:
Precalculus نوشته Serge lang و دو مجلّد Calculus نوشته Tom. Apostol و Mathematical Analysis نوشته Rudin و Measure Theor نوشته Monro و همه اینها قبل از وارد شدن به سال چهارم دبیرستان بود.

و با فراهم آمدن بورس تحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف، عازم تحصیل در یکی از کشورهای غربی بودم که ناگهان زندگیم چرخش تمام پیدا کرد و اندیشه و شوق تحصیل در علوم و معارف اسلامی و دنبال کردن مسیر تحقیقات فقهاء و مجتهدان و فیلسوفان اسلامی، حرکتی دیگر را باعث شد. علل این شوق و اندیشه جدید خود داستان عجیبی دارد که اینجا مجال بیان آن نیست.

تحصیلات علوم اسلامی:
به هر حال با تغییر مسیر علمی و فی الواقع تغییر مسیر زندگیام، از سال ۵۶ وارد عالم طلبگی شدم و با ولع و اشتیاق فراوان علوم رسمی حوزه را فرامی گرفتم، و در کنار آنها با مباحث فیلسوفان غربی هم آشنا میشدم.

اکثر درسهای دوره مقدمات و سطح حوزه را با اساتیدی مبرز و عمدتاً به طور خصوصی طی کردم . بحثهای خارج اصول و فقه را از محضر مرحوم والد آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی«قدس سره» و آیت الله العظمی حاج شیخ حسین وحیدی خراسانی دامت برکاته که افتخار دامادی ایشان را هم دارم، استفاده برده ام. فلسفه اسلامی را نیز مدّتی در نزد آیت الله جوادی آملی و آیت الله حسنزاده آملی استفاده کردم.

از حوالی سال ۱۳۶۸، پس از تدریس بسیاری از کتب سطح ، به تدریس خارج اصول و پس از مدّتی به تدریس خارج فقه پرداخته ام و بحمدالله تاکنون مشغول به این دو بحث هستم.

در جریان انقلاب در کنار مرحوم والد، در پارهای اقدامات شرکت جسته ام و پس از چندی حس کردم تهاجم فرهنگی غرب کمی از تهاجم نظامی آن ندارد و لذا در حد وسع خویش و با بضاعتی مزجاه همّ خویش را در مقابله با این تهاجم فرهنگی قرار دادم.

تهاجمی که ایمان مردم را هدف گرفته و قطعاً در راستای اهداف شوم استعماری است. چون نیک میدانند این کشور اسلامی با ایمان مردم زنده مانده است نه تجهیزات مادی و اقدامات نظامی.

مدتهاست که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای دام ظله با بیانات مختلف به این خطر عظیم اشاره کرده اند و اخیراً هم با بیانی صریح و رسا به افشاء آن پرداخته اند.

علاوه بر تدریس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم و نگاشتن کتابها و مقالاتی در باب مباحث جدید کلامی چند سال است که به عضویت هیت علمی دانشگاه قم در آمده ام و به طور منظم در دانشگاه تربیت مدرس قم در سطح کارشناسی ارشد و دکترا، کلام جدید و فلسفه تطبیقی تدریس میکنم و در دانشگاه رضوی مشهد، هم پاره ای از پژوهشهای فقهی و فلسفی را سرپرستی میکنم. آثار قلمی اینجانب برخی به طبع رسیده است که عمدهترین آنها عبارت است از:

۱. فلسفه اخلاق در قرن حاضر، نوشته وارنک این کتاب ترجمه ای است از Contemporay moral philosophy که با تعلیقات مبسوط اینجانب به طبع رسیده است. انتشارات علمی فرهنگی، تهران، ۱۳۶۲.

۲. انسان از آغاز تا انجام، نوشته علامه سیّد محمّد حسین طباطبایی، این کتاب ترجمهای است از (کتاب الانسان) که با تعلیقات مبسوط اینجانب همراه است. انتشارات الزهراء، تهران چاپ دوم، ۱۳۷۱.

۳. سرمایه ایمان، ملا عبدالرزاق لاهیجی تصحیح این کتاب توسط اینجانب صورت گرفته است. انتشارات الزهراء، تهران، چاپ سوم ۱۳۷۲.

۴. معرفت دینی، نقد نظریّه قبض و بسط تئوریک شریعت، مرکز ترجمه و نشر کتاب تهران، ۱۳۷۰

۵. قبض و بسط در قبض و بسطی دیگر، مرکز ترجمه و نشر کتاب، تهران ۱۳۷۲
۶. واجب مشروط، انتشارات کنگره شیخ انصاری «قدس سره» ۱۳۷۴
۷. فلسفه تحلیلی، دلالت و ضرورت، انتشارات مرصاد، قم،

کتابهای زیر در حال تدوینند:
۸. مکتوباتی در حسن و قبح عقلی و قاعده ملازمه، انتشارات مرصاد
دین و اخلاق، (ترجمه از انگلیسی) انتشارات مرصاد
۹. فلسفه تحلیلی، تئوریهای معناداری
۱۰. فلسفه تحلیلی، فعل گفتاری
۱۱. زبان دین
۱۲. براهین اثبات واجب، برهان وجودی
۱۳.قلمرو دین
۱۴. مبانی کلامی فلسفی حکومت دینی
۱۵. فلسفه اخلاق

علاوه بر کتابهای فوق مجموعه متعددی از مقالات کلامی، فلسفی در مجلات مختلف همچون نقد و نظر و کیهان فرهنگی و ماهنامه صبح و ... به طبع رسانده ام.

در فقه و اصول، تقریباً تمامی درسهایی راکه شرکت جسته ام تقریر کرده ام و به علاوه دو مجلّد در علم اصول از ابتدا تا مبحث مشتق به عربی نگاشته ام و رسالهای مبسوط در صلوه مسافر به شکل شرحی بر عروه الوثقی تصنیف نمودم که تتمه ای از آن باقی مانده است .

در سال ۱۳۷۷بعنوان نماینده دوره سوم مجلس خبرگان از استان مازندران به مجلس خبرگان راه یافتم، و در سال ۱۳۸۰ با حکم مقام معظم رهبری بعنوان عضوی از فقهای شورای نگهبان منصوب گشتم و حکایت همچنان باقی است ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد